شنبه 25 اسفند 1403-16:55 | 2025/03/15
611
بازار بزرگ تهران به عنوان یک مکان قدیمی و تاریخی بخش بزرگی از هویت و فرهنگ: اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران را در عصر حاضر تشکیل می دهد که در اقتصاد ایران نقش مهمی را ایفا می کند اما فاقد زیر ساختارهای مدرن و مهندسی شده برای پیشرفت و شکوفایی در فعالیت های اقتصادی و تجاری بین المللی می باشد.
اندازه متن

 آرینا خبر - رامین حسن زاده - بازار از گذشته های نه چندان دور یکی از مهمترین مراکز اجتماعی و اقتصادی در تاریخ ایران محسوب می گردد که بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی از آن سرچشمه می گرفت.

بازار نه تنها مکانی برای داد و ستد کالا بلکه محلی برای ارتباطات اجتماعی هم بود.

بازار بزرگ، قدیمی و شلوغ تهران در واقع بخشی از بافت قدیمی و فرسوده شهر تهران است.

   رامین حسن زاده - فعال رسانه ای و مدیر مسئول آرینا خبر 

پایگاه خبری و اطلاع رسانی ایرانیان

بازار تاریخی تهران از جذاب‌ترین مراکز خرید و بازار گردی ایران می باشد که مرکز اصلی توزیع کالا نیز در کشور محسوب می گردد که روزانه تعداد زیادی از مردم و بازاریان در آن تردد می کنند و یکی از میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمند پایتخت به شمار می‌آید.

بازار بزرگ تهران هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر تاریخی و معماری و هم از نظر سیاسی در ایران دارای اهمیت زیادی می باشد.

بازار بزرگ، قدیمی و شلوغ تهران با اینکه سالها از ساخت و فعالیت آن می گذرد و مطابق با نیازسنجی دوران خود ساخته شد - هنوز هم با داشتن رونق اقتصادی جذاب و بسیار فوق العاده به عنوان یکی از مراکز اصلی: بازارگردی، خرید و نقل و انتقال پول در کشور مطرح می باشد و از بازار بزرگ و تاریخی تهران به عنوان قلب اقتصادی و یکی از کانون های مهم تاثیرگذار در سیاست ایران نام برده می شود.

بسیاری از دادوستدهای: سنتی، تجاری و فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی کشور در بازار قدیمی و بزرگ تهران صورت می گیرد از این رو بازار تهران از بزرگترین و مهم ترین مراکز تجاری و اقتصادی ایران محسوب شده چرا که بازار قدیمی تهران به عنوان قلب اقتصاد کشور مطرح می باشد.

امروزه بازار بزرگ، قدیمی و تاریخی تهران در واقع در بخشی از بافت قدیمی و فرسوده شهر تهران قرار دارد و فاقد ایمنی لازم و کافی از نظر استانداردهای فنی و مهندسی می باشد.

بازار تاریخی تهران از مراکز اصلی عمده فروشی و خرده فروشی کالا در سطح کشور و در شهر تهران می باشد.

در حال حاضر راه های دسترسی و حمل و نقل به بازار بزرگ تهران برای بازاریان، تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی راحت و آسان نمی باشد.

ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به بازار بزرگ تهران و ترافیک از مشکلات اصلی دسترسی مراجعین به بازار بزرگ تهران می باشد.

بازار بزرگ تهران فاقد امکانات رفاهی و خدمات پزشکی اولیه و لازم برای مراجعین اش می باشد.

در برخی از ایام سال به مانند: شهریور ماه و اسفند ماه به جهت خرید خرده و خرید عمده - تردد و شلوغی بیش از حد در بازار بزرگ و قدیمی تهران مشاهده می گردد.

تردد در شلوغی برخی ماه های سال به مانند شهریور ماه و اسفند ماه خارج از ظرفیت و توان مسیرهای رفت و آمد در بازار بزرگ تهران می باشد.

اکثرا راهروها و مسیرهای رفت و آمد و حرکت در بازار بزرگ تهران کمتر از دو متر و یا اغلب کمتر از یک متر می باشد.

از این رو دسترسی به بازار بزرگ تهران و تردد در آن برای بازاریان، تجار و بازرگان ایرانی و خارجی آسان و راحت نمی باشد.

و بازار بزرگ تهران با وجود این مشکلات متعدد نمی توانند در فعالیت های اقتصادی و تجاری بین المللی نقش برجسته و تاثیرگذاری داشته باشد.

بازار بزرگ تهران می توانند با ساختاری جدید و در مکانی جدید به مرکز مدرن در ارتباطات اقتصادی و تجاری بین المللی در منطقه غرب آسیا تبدیل شده و تاثیر برجسته تری در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

بازار کهن و تاریخی ایران در تهران می تواند با ساختاری نو و مدرن رونق خود را حفظ کرده و جذابیت حرفه ای خوبی برای حضور بازاریان و بازرگان ایرانی و خارجی فراهم آورد.

دسترسی راحت و آسان بازاریان، تجار و بازرگان ایرانی و خارجی به بازار بزرگ تهران می تواند در پیشرفت و شکوفایی فعالیت های اقتصادی و تجاری ایران در سطح بین المللی موثر واقع گردد.

مطالب مرتبط:
آخرین اخبار