آرینا خبر - با مدیریت موثر روابط عمومی، می توانید شهرت خود را مدیریت کنید و با ارائه اطلاعات و راه حل های دقیق و به موقع به هرگونه تبلیغات منفی یا بحران پاسخ دهید.
دکتر حسن صیامیان
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
مشاور رئیس دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مارندران
آیا می دانید مدیریت روابط عمومی می تواند سلاح مخفی شما باشد تا شما را به عنوان یک برنده در رقابت بی امان امروز برای پیروزی تجاری متمایز کند؟ این می تواند نام تجاری یا کسب و کار شما را از "فقط یک شرکت دیگر" به یک حس صنعتی تبدیل کند.
مدیریت روابط عمومی یا روابط عمومی هنر ساختن روایت برند شما، تقویت صدای شما و آزادسازی پتانسیل کامل کسب و کار شما است.
اگر کاپیتان کشتی تجاری خود هستید و در دریاهای وسیع و همیشه در حال تغییر دنیای تجارت به سمت موفقیت مقصد خود حرکت می کنید، مدیریت روابط عمومی می تواند بادبان های شما باشد.
طبق آخرین آمار، روابط عمومی نسبت به تبلیغات 90 درصد در شکل دادن به نظرات مصرف کننده موثرتر است. حالا، این یک تغییر دهنده بازی است!
دانستن اهمیت مدیریت روابط عمومی و اجرای صحیح آن به این معنی است که کلید باز کردن قفل درهایی را دارید که منجر به افزایش دید، وفاداری مشتری و رشد می شود.
و این دقیقاً همان چیزی است که این مقاله در مورد آن است!
بنابراین، اگر میخواهید با استفاده از جادوی مدیریت روابط عمومی، چیزهای معمولی را به چیزهای خارقالعاده تبدیل کنید و رشد کسبوکار خود را تماشا کنید، بیایید وارد آن شویم!
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی (PR)، بخش حیاتی هر استراتژی بازاریابی، هنر استادانه شکل دادن به ادراکات، ایجاد اعتماد و ساختن روایتهای جذاب است.
کمک به ایجاد و حفظ شهرت مثبت، تأثیرگذاری بر افکار عمومی، و ایجاد آگاهی و علاقه به یک برند، محصول، خدمات یا شخص، مدیریت روابط عمومی گذری پشت صحنه به دنیای برندها است، جایی که تمرکز بر روی محصولات نیست. اما روی داستان هایی که آنها را فراموش نشدنی می کند.
این فقط در مورد فریاد زدن پیام نیست. این در مورد داستان گفتن، تعامل با تأثیرگذاران، حفظ شهرت، استفاده از داده ها و چابک بودن در برابر تغییرات است. این نیروگاه استراتژیک است که شکاف بین برندها و مخاطبان آنها را پر می کند و ارتباطاتی را ایجاد می کند که فراتر از معاملات است.
مدیریت روابط عمومی همچنین می تواند سایر فعالیت های بازاریابی مانند تبلیغات، رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و رویدادها را تکمیل و تقویت کند.
چگونه مدیریت روابط عمومی با بازاریابی دیجیتال مرتبط است
آژانس های بازاریابی و مدیریت روابط عمومی حوزه های مرتبط نزدیکی هستند که اغلب برای دستیابی به اهداف مشترک برای مشاغل و برندها با یکدیگر همکاری می کنند. در قلمرو شلوغ بازاریابی مدرن، روابط عمومی (PR) بهعنوان یک تغییر دهنده بزرگ بازی ظاهر میشود.
در حالی که روابط عمومی در مدیریت کسب و کار به معنای برقراری ارتباط با مردم برای ایجاد تصویر و شهرت مثبت برای یک شخص، برند یا سازمان است، در بازاریابی دیجیتال، روابط عمومی به پلتفرم ها و کانال های آنلاین برای تبلیغ و فروش یک محصول یا خدمات اشاره دارد.
به عبارت ساده تر، مدیریت روابط عمومی و بازاریابی دو شریک جدایی ناپذیر در تلاش برای موفقیت برند هستند. آنها با هم می توانند یک حضور جذاب و به یاد ماندنی از برند شما ایجاد کنند که با مخاطبان شما طنین انداز می شود و کسب و کار شما را به ارتفاعات جدیدی از موفقیت در چشم انداز دیجیتالی در حال تحول سوق می دهد.
بیایید ببینیم مدیریت روابط عمومی چگونه دنیای بازاریابی را شکل می دهد!
1. اعتبار برند را افزایش می دهد
در دنیایی که مصرف کنندگان دائماً با اطلاعات و تبلیغات بمباران می شوند، اعتماد بلیط طلایی برای به دست آوردن قلب و کیف پول است. روابط عمومی در این زمینه با تأکید بر اعتبار برند شما از طریق اعتبارسنجی شخص ثالث می درخشد.
مدیریت مناسب روابط عمومی می تواند با نشان دادن دستاوردها، بینش ها و ارزش های برند شما را به عنوان یک متخصص، رهبر یا مبتکر در حوزه یا صنعت خود قرار دهد. به پوشش رسانهای، توصیفات درخشان، بررسیهای درخشان، جوایز معتبر و قدرت تأیید افراد مشهور فکر کنید.
به عنوان مثال، هنگامی که اپرا وینفری در مورد یک کتاب ستایش می کند، به لطف هاله اعتمادی که به او می دهد، فروش آن سر به فلک می کشد.
2. افزایش سود، فروش، و سرنخ
روابط عمومی فقط کلمات نیست؛ این در مورد دلار و سنت است. بله، روابط عمومی این قدرت را دارد که به سودآوری، فروش و تولید سرنخ برند شما کمک کند. این میتواند مستقیماً با افزایش ترافیک، تبدیلها و ارجاعها بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارد.
این می تواند با ایجاد هجو، هیجان و کنجکاوی، و پرورش سرنخ ها و چشم اندازها با ارائه اطلاعات، آموزش و سرگرمی مرتبط و مفید، تقاضا و علاقه را برای محصولات یا خدمات شما ایجاد کند.
تصور کنید یک برند مد از طریق رویدادهای مطبوعاتی سازماندهی شده دقیق، مشارکت تأثیرگذاران و کمپین های رسانه های اجتماعی وسوسه انگیز، سر و صدایی در اطراف یک مجموعه جدید ایجاد کند. بدون شک این دستور العمل یک انفجار فروش است.
3. طرز فکر مردم در مورد یک تجارت را تغییر می دهد
روابط عمومی کلید اصلی مجسمه سازی ادراک عمومی را در اختیار دارد. این توانایی جادویی برای تحت تأثیر قرار دادن احساسات، نگرش ها و باورهای مخاطبان هدف شما دارد.
مدیریت موثر روابط عمومی می تواند با برجسته کردن نقاط قوت، مزایا و ارزش های کسب و کار شما، تصویر و شهرت مثبتی برای کسب و کار شما ایجاد کند. همچنین میتواند با پرداختن به مسائل، بحرانها یا جنجالها بهموقع و شفاف به مدیریت تصویر یا شهرت منفی کمک کند.
نمونه ای از رستوران های زنجیره ای را در نظر بگیرید که پس از یک رسوایی ایمنی مواد غذایی بهبود می یابند. عذرخواهی شفاف، اقدامات اصلاحی، و کمپین مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) می تواند ادراکات منفی را به داستانی از رستگاری و اعتماد تبدیل کند.
بعلاوه، روابط عمومی یک داستان نویس چیره دست است. این بازاریابی را به یک داستان حماسی تبدیل کرده است، جایی که برندها دیگر فقط محصولات نیستند، بلکه قهرمانان داستان هایی هستند که قلب ها و ذهن ها را تسخیر می کنند. کمپین "Dream Crazy" نایک را به خاطر دارید که فروش را فراتر رفت و باعث ایجاد گفتگو در مورد مسائل اجتماعی شد؟
4. حضور آنلاین را افزایش می دهد
در عصر دیجیتال، مدیریت روابط عمومی به عنوان چراغی از دید آنلاین می درخشد. حضور برند شما را تقویت میکند، سئوی آن را تنظیم میکند، دید آنلاین و رتبهبندی را بهبود میبخشد و با ایجاد و توزیع محتوای با کیفیت بالا در پلتفرمها و کانالهای مختلف، بر رسانههای اجتماعی تسلط پیدا میکند.
این می تواند محتوا را برای موتورهای جستجو (SEO)، رسانه های اجتماعی (SMO) و دستگاه های تلفن همراه (MEO) با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، هشتگ ها، لینک ها، تصاویر، فیلم ها و غیره بهینه کند.
یک آژانس مسافرتی را تصور کنید که راهنماهای سفر، وبلاگ ها، اینفوگرافیک ها و ویدیوهای جذابی ایجاد می کند. با روابط عمومی، این دارایی ها به آهنربا تبدیل می شوند و ترافیک و رزرو آنلاین بیشتری را نسبت به قبل جذب می کنند!
5. ارزش های اجتماعی را به اشتراک می گذارد
روابط عمومی صدایی است که تعهد برند به ارزش های اجتماعی را روایت می کند. بله، می تواند به شما کمک کند مسئولیت اجتماعی و تعهد کسب و کار خود را با همسو کردن اهداف و اقدامات آن با ارزش ها و انتظارات جامعه نشان دهید.
با اجرای استراتژیهای مدیریت روابط عمومی مؤثر، میتوانید با راهاندازی یا حمایت از علل یا جنبشهای اجتماعی، تأثیر و سهم مثبت کسبوکار خود را بر محیط، جامعه، فرهنگ یا بشریت به نمایش بگذارید.
تصور کنید که یک برند لوازم آرایشی با یک سازمان حقوق حیوانات برای تبلیغ محصولات عاری از خشونت شریک شود. این فقط بازاریابی نیست؛ این یک حرکت معنادار است
در اینجا نگاهی گذرا به نحوه ارتباط عمیق روابط عمومی و بازاریابی است.
روابط عمومی می تواند به تولید بک لینک کمک کند، که به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما قابل اعتماد و معتبر است.
با ایجاد و توزیع محتوای با کیفیت بالا مانند انتشارات مطبوعاتی، مقالات و وبلاگ ها، روابط عمومی به موفقیت سئو کمک می کند و تضمین می کند که برند شما در چشم انداز دیجیتال به خوبی می درخشد.
ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای جذاب مانند اینفوگرافیک ها، ویدئوها و پادکست ها، روابط عمومی باعث ایجاد مکالمات و تعاملات معنی دار با مخاطبان شما می شود.
روابط عمومی و مدیریت رسانه روابط را با تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی تقویت می کند و از دنبال کنندگان گسترده آنها برای تقویت پیام برند شما استفاده می کند.
روابط عمومی ارزشها، دستاوردها و تأثیر برند شما را به نمایش میگذارد، اعتماد و وفاداری را در بین مخاطبان تقویت میکند و شخصیت برند قانعکننده ایجاد میکند.
مدیریت روابط عمومی تضمین می کند که پیام درست در زمان مناسب به افراد مناسب می رسد.
روابط عمومی آنلاین و مدیریت شهرت، کسب و کارها را به داستان ها و محصولات فراموش نشدنی به نمادهای اعتماد تبدیل می کند.
روابط عمومی مشتریان بالقوه شما را از طریق پیشنهادات متقاعد کننده و تماس های قانع کننده به محصولات یا خدمات شما جلب می کند.
10 دلیل که چرا مدیریت روابط عمومی برای کسب و کار شما ضروری است
در دنیایی که درک واقعیت است، روابط عمومی در مدیریت کسب و کار بهترین دوست برند شماست. این نه تنها نحوه دیدن شما را شکل می دهد، بلکه نحوه به یاد آوردن شما را نیز شکل می دهد.
بنابراین، اگر هنوز نمیدانید چرا شرکتها به مدیریت روابط عمومی نیاز دارند، به برخی از دلایل کلیدی که مدیریت روابط عمومی را برای رشد و موفقیت کسبوکار شما حیاتی میکنند، نگاهی بیندازید.
اعتبار و اعتماد ایجاد می کند
مدیریت روابط عمومی به ایجاد و حفظ اعتبار برند شما کمک می کند. هنگامی که شرکت شما در رسانه ها به طور مثبت معرفی می شود یا توسط اینفلوئنسرها ذکر می شود، باعث ایجاد اعتماد بین مخاطبان و سهامداران می شود.
دید برند را افزایش می دهد
تلاشهای روابط عمومی برند شما را در مقابل مخاطبان گستردهتری در رسانهها و پلتفرمهای آنلاین قرار میدهد. پوشش رسانهای، بیانیههای مطبوعاتی و مشارکتهای تأثیرگذار، دید برند شما را افزایش میدهد و اطمینان میدهد که در رادار مشتریان بالقوه هستید.
مدیریت شهرت را افزایش می دهد
مدیران بازاریابی تبلیغاتی و روابط عمومی در مدیریت بحران ها و مدیریت شهرت برند شما در زمان های چالش برانگیز ماهر هستند و به شما کمک می کنند طوفان را طی کنید و قوی تر ظاهر شوید. با مدیریت موثر روابط عمومی، می توانید شهرت خود را مدیریت کنید و با ارائه اطلاعات و راه حل های دقیق و به موقع به هرگونه تبلیغات منفی یا بحران پاسخ دهید.
سرمایه گذاران و مشارکت ها را جذب می کند
یک استراتژی روابط عمومی با مدیریت خوب میتواند سرمایهگذاران و شراکتهای تجاری بالقوه را جذب کند و درهایی را به روی فرصتهای رشدی باز کند که ممکن است در غیر این صورت برای شما غیرقابل دسترس باشد. بهعلاوه، مدیریت روابط عمومی میتواند به شما کمک کند تا روابط مثبتی با اینفلوئنسرها، وبلاگنویسان و دیگر رهبران نظر کلیدی ایجاد و حفظ کنید که میتوانند صدای برند شما را تقویت کنند.
تعامل با مشتری را افزایش می دهد
کمپینهای روابط عمومی، رویدادها و محتوا باعث میشود مخاطبان شما به برند شما علاقهمند و درگیر شوند. از این گذشته، موضوع فقط دیده شدن نیست؛ این در مورد خاطره انگیز بودن است!
از راه اندازی محصول پشتیبانی می کند
مدیریت روابط عمومی نقشی محوری در عرضه محصولات یا خدمات جدید دارد. این باعث ایجاد هیجان، انتظار و پوشش رسانه ای می شود و راه اندازی موفقیت آمیز را تضمین می کند.
سئو را بهبود می بخشد
تلاشهای روابط عمومی، مانند نامگذاری آنلاین، اشتراکگذاری رسانههای اجتماعی، و بک لینکها از منابع معتبر، میتوانند به طور قابل توجهی رتبهبندی وبسایت شما را در موتورهای جستجو افزایش دهند و ترافیک ارگانیک بیشتری را افزایش دهند.
رهبری فکری را تقویت می کند
روابط عمومی شرکت شما را به عنوان یک متخصص صنعت معرفی می کند. با به اشتراک گذاشتن بینش ها و نظرات ارزشمند، به منبعی برای کسب اطلاعات در زمینه خود تبدیل می شوید. همچنین با ایجاد شخصیت و لحن صدای برند ثابت و متمایز در همه کانالها و پلتفرمها، تصویر و هویت برند شما را افزایش میدهد.
وزوز ارگانیک را ایجاد می کند
برخلاف تبلیغات پولی، روابط عمومی باعث ایجاد علاقه و گفتگوهای ارگانیک در مورد برند شما می شود. این دهان به دهان می تواند فوق العاده قدرتمند باشد. بعلاوه، با جذب و جذب مشتریان بالقوه با پیشنهادات قانع کننده، توصیفات، مطالعات موردی و داستان های موفقیت، به ایجاد سرنخ و تبدیل به صورت ارگانیک کمک می کند.
ROI را به حداکثر می رساند
در درازمدت، یک استراتژی روابط عمومی موثر می تواند بازده سرمایه گذاری بالایی داشته باشد. این می تواند با ارائه خدمات عالی به مشتری، بازخورد و پشتیبانی، وفاداری و حفظ مشتری را افزایش دهد و آن را به سرمایه گذاری عالی برای آینده برند شما تبدیل کند، زیرا مزایا اغلب در طول زمان افزایش می یابد.
بنابراین، چه شما یک استارتاپ هستید که به دنبال ایجاد سر و صدا هستید یا یک برند معتبر با هدف حفظ مرتبط بودن، پذیرش مدیریت روابط عمومی یک حرکت هوشمندانه است که می تواند به موفقیت پایدار منجر شود.
بیش از شما
همانطور که امروز یاد گرفتید، مدیریت روابط عمومی فقط یک کلمه کلیدی نیست. این موتوری است که به رسمیت شناختن برند، اعتماد مشتری و رشد کسب و کار را هدایت می کند. و با ما، راهکارهای کلیزو، در کنار شما، کمک خلبان عالی برای این سفر هیجان انگیز را دارید.
چه شما یک استارتاپ باشید که رویای بزرگ شدن آن را دارید یا یک شرکت تاسیس شده باشید که هدف آن دستیابی به تعالی جدید است، مطمئن می شویم که استراتژی های بازاریابی دیجیتال ما به طور یکپارچه مدیریت روابط عمومی را برای ایجاد یک هم افزایی پویا که برند شما را متمایز می کند، یکپارچه می کند.
منبع:
Joey Ricard . The Role And Importance Of Public Relations Management And Marketing In Business Success. 5 October, 2023. Available online at: https://klizos.com/public-relations-management-in-business-success/#:~:text=PR%20holds%20the%20master%20key,strengths%2C%20benefits%2C%20and%20values.