شنبه 25 اسفند 1403-12:57 | 2025/03/15
151
 روابط عمومی نقشی اساسی در شناسایی و ایجاد روابط با مردم ایفا می کند.   
اندازه متن

 آرینا خبر - روابط عمومی در مورد حفظ تصویر مطلوب و ایجاد روابط بین سازمان و جوامع عمومی، افراد ی که به آن خدمات می دهد و گروه ها است.

تلاش می کند تا توجه را به فعالیت های خبرساز و درخور توجهی که توسط سازمان و مشتریان انجام می شود جلب نماید.

به همین دلیل، روابط عمومی اغلب به عنوان "تبلیغات رایگان" شناخته می شود.

علاوه بر این، روابط عمومی شکل بی هزینه ای از تبلیغات نیست.

این مستلزم پرداخت حقوق به کارکنانی است که بر استراتژی ها نظارت و اجرا می کنند.

همچنین شامل هزینه هایی می شود که با رویدادها، فعالیت های مرتبط با روابط عمومی و حمایت ها مرتبط است.

دکتر حسن صیامیان

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران

مشاور رئیس  دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی مازندران

هدف از روابط عمومی چیست؟

هدف روابط عمومی نیز مانند تبلیغات، ارتقای سازمان ها، خدمات، برندها و محصوالت است.

با این حال، فعالیت های روابط عمومی نقش مهمی در شناسایی و ایجاد روابط با برخی از تأثیرگذارترین افراد و گروه هایی که مسئول شکل دادن به ادراکات بازار در صنعت هستند، ایفا می کند.

تلاش های روابط عمومی برای دستیابی به اهداف زیر است:

به ایجاد و حفظ یک تصویر مثبت کمک کنید.

گروه هدف را در مورد ارتباط مثبت با خدمات، برند، محصول یا سازمان آگاه کنید.

به حفظ روابط خوب با اینفلوئنسرها کمک کنید، کسانی که قدرت تأثیرگذاری بر نظرات مخاطبان هدف را دارند.

ایجاد حسن نیت در بین مشتریان، رسانه ها و سایر مخاطبان هدف با بالا بردن مشخصات شرکت. به تحریک تقاضا برای خدمات، ایده، محصول یا سازمان کمک کنید.

سعی کنید از پوشش رسانه ای مهم یا نامطلوب خودداری کنید.

راه هایی که روابط عمومی به سازمان ها کمک می کند تا ارزش های خود را نشان دهند.

بدون شک، ناگفته نماند.

اما روابط عمومی شامل چندین تاکتیک بازاریابی است که یک هدف مشترک دارند:

مدیریت ادراک عمومی.

برخی از رایج ترین و تاثیرگذارترین روش های انجام آن عبارتند از:

 

تکنیک روابط عمومی

روابط رسانه ای

نقش

 برای ایجاد پوشش خبری مثبت در مورد سازمان، محصولات، افراد، خدمات و فعالیت ها.

مثالها

 بیانیه مطبوعاتی، کنفرانس، بسته رسانهای و مصاحبه ای که به مقاله ای در مورد سازمان، معرفی محصول/خدمت و غیره منجر می شود.

 

تکنیک روابط عمومی

روابط با افراد تأثیرگذار

نقش

تلاش برای حفظ روابط قوی و سودمند با افرادی که در زمینه خاصی رهبران فکری هستند.

مثالها

بررسی محصول/خدمت منتشر شده توسط یک بلاگر مشهور؛ نمایه سازمان توسط یک تحلیلگر صنعتی؛ تأییدیه های مشهور و غیره. 

 

تکنیک روابط عمومی

رهبری فکری و عمومی

نقش

ارائه اطلاعات در مورد سازمان، نمایش مزایا و خدماتی که ارائه میدهد.

مثالها

 گزارش سالانه سازمان؛ مقالات تحقیقی با تمرکز اصلی بر توسعه؛ مطالعه موردی ویدیویی.

 

تکنیک روابط عمومی

رویدادها

نقش

 اطمینان از درگیر شدن با جامعه و ارائه اطلاعات در یک تجربه "زنده" و تعاملی با کمک محصول، خدمت و برند.

مثالها

 این می تواند از طریق ارائه، کنفرانس، سخنرانی کلیدی و غیره انجام شود. 

 

تکنیک روابط عمومی

برنامه های جوایز 

نقش

 اهمیت به رسمیت شناختن تلاش درون سازمان و/یا در میان مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

مثالها

 برنده شدن جایزه "محصول سال."

 

روابط رسانه ای یکی از اولین چیزهایی است که وقتی مردم به روابط عمومی فکر می کنند به ذهن خطور می کند: اطلاعیه های عمومی مربوط به سازمان، صحبت با خبرنگاران و مقالات مرتبط با تحولات جدید در شرکت.

اگر چه روابط رسانه ای فقط نوک کوه یخ است.

برای چندین صنعت و دسته بندی محصولات، مجموعه ای از وبلاگ نویسان و تحلیلگران تأثیرگذار وجود دارد که در مورد محصوالت و صنعت می نویسند.

در اینجا، روابط عمومی نقشی اساسی در شناسایی و ایجاد روابط با چنین افرادی ایفا می کند. ارائه به روزرسانی های دوره ی »به روزرسانی شرکت«، خبرنامه ها یا به روزرسانی های ایمیل به آنها کمک می کند تا افراد در مورد سازمان مطلع شوند.

افرادی که مسئولیت روابط عمومی را بر عهده دارند نیز در توسعه و توزیع اطلاعات کلی در مورد شرکت نقش دارند. این اطلاعات می تواند در قالب یک گزارش سالانه، یک تماس توجیهی «وضعیت شرکت»، قطعات ویدیویی درباره شرکت و سایر شرکت هایی باشد که هویت، اهداف و چشم انداز شرکت را بیان می کند.

انتشارات "رهبری فکر" تخصص و موقعیت سازمان را در زمینه تفکر، نوآوری یا عملکرد پیشرو در این زمینه اعلام می کند. این نشریات باید به پیام هایی که برای سایر فعالیت ها استفاده می شود توجه داشته باشند تا همه چیز هماهنگ و هموار به نظر برسد.

افرادی هستند که بازاریابی رویداد را یک ارتباط بازاریابی برای خود می دانند، در حالی که دیگران آن را با روابط عمومی می دانند. رویدادهایی مانند کنفرانس های صنعتی یا جلسات گروهی، فرصت هایی را برای نمایش ارزش پیشنهادی سازمان، خدمات به مشتر یان فعلی و بالقوه و محصولات ارائه می دهند.

برنامه های جایزه یکی دیگر از ابزارهای رایج روابط عمومی است. سازمان ها می توانند در برنامه های جایزه ای که اغلب توسط گروه های تجاری و رسانه ها مدیریت می شوند، شرکت کنند، یا برنامه های خود را ارائه دهند که بر مخاطبان هدفشان تمرکز دارد. جوایز فرصت هایی را برای شناخت عمومی از کارهای شگفت انگیز انجام شده توسط کارمندان و مشتریان فراهم می کند. این می تواند به مطالعات موردی و اعلامیه های عمومی تبدیل شود که می تواند به جلب توجه مشتریان به نحوه بهره مندی مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان کمک کند.

یادداشت پایانی

در پایان، روابط عمومی به ایجاد یک نمایه شرکتی، گسترش ارزش ها و باورهای سازمان کمک می کند و سعی می کند همیشه جلوتر از رقبا باقی بماند. علاوه بر این، اگر این چیزی است که برای برند یا شرکت خود می خواهید، کمک گرفتن از یک آژانس تبلیغاتی یکپارچه می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. آنها تجربه برخورد با چندین مشتری را دارند و بخش مناسبی دارند که پر از افراد ماهر و با تجربه است که در مدیریت روابط عمومی عالی هستند.

منبع:

October 2021 | Digital Marketing. 5 ways PR help organizations exhibit their values and communicate to the audience .5 ways PR help organizations exhibit their values and communicate to the audience (grapesworldwide.com

مطالب مرتبط:
آخرین اخبار