شنبه 5 مهر 1404-7:15 | 2025/09/27
196
دشواری های تردد خطرناک در گردنه گدوک مازندران با مه غلیظ و متراکم سبب دید نا کافی رانندگان شده و ایمن سازی و استاندارد سازی بیشتر این مسیر را مطالبه می کند.
اندازه متن

آرینا خبر – رامین حسن زاده - گردنه گدوک به طول ۱۷ کیلومتر در منطقه کوهستانی بلندترین مسیر جاده فیروزکوه و در حوزه شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد و در اغلب مواقع سال، برف گیر و سرد بوده و همراه با مه متراکم و سنگین برای رفت و آمد رانندگان و مسافران دشواری های را ایجاد می‌کند.

  رامین حسن زاده - فعال رسانه ای و مدیر مسئول آرینا خبر 

  پایگاه خبری و اطلاع رسانی ایرانیان

 در ساعت پنج صبح مورخه 22 شهریور و در مسیر رفتن از مازندران به تهران شاهد تراکم پدیده مه گرفتگی بسیار سنگین و فشرده تابستانی در مسیر گردنه گدوک بودیم که چند متری قابل دید نبود و تردد را بسیار دشوار کرده بود.

در ساعت 20 شب مورخه 22 شهریور و در مسیر بازگشت از تهران به مازندران و از ابتدای گردنه گدوک از سمت تهران به مازندران باز شاهد پدیده مه گرفتگی بسیار سنگین، متراکم و فشرده تابستانی در مسیر گردنه گدوک همراه با شیب غیر استاندارد بودیم که بسیار خطر آفرین بود.

وقتی یک توده هوای گرم و مرطوب به وسیله باد به سمت منطقه بالاتر در کوهستان هدایت می شود و وارد منطقه‌ای می‌شود که دمای هوا در آنجا به تدریج کاهش پیدا می کند و به سطوح سرد مانند صخره‌ها یا یخچال‌های کوهستانی برخورد می‌کند با تامین شدن رطوبت لازم و با تراکم ذرات معلق در هوا شرایط تشکیل پدیده مه به شکل ابر در آن منطقه فراهم می‌شود.

پدیده مه غلیظ، فشرده و سنگین در گردنه گدوک باعث ایجاد ابرهایی متراکم در سطح زمین و مسیر جاده شده و با کاهش شدید دید در چند متری می تواند برای رانندگان و مسافرین خطر آفرین باشد.

البته این نکته را هم باید ذکر نمود که طراحی و ساخت شیب غیر استاندارد در مسیر جاده ورودی به گردنه گدوک از سمت تهران به مازندران این خطر آفرینی را دو چندان نموده است.

یک کار بسیار خوبی که در دهه های قبل در مسیر گردنه گدوک انجام شد نصب تیرهای فلزی چراغ برق با لامپ های مه ‌شکن در کنار جاده و در مسیر گردنه گدوک بود که در ایمن سازی تردد رانندگان بسیار موثر و مفید واقع شد اما لازم می باشد در صورت بررسی و تایید کارشناسی این لامپ های مه ‌شکن در کنار جاده گردنه گدوک تقویت و بیشتر شود.

از نظر دانشگاهی و علمی و از نظر فنی و آزمایشگاهی باید توسط اساتید و کارشناسان بررسی شود که آیا با پیشرفت و توسعه علم و با بکار گیری فناوری های نوین و در مسیر گردنه گدوک و در جهت ایمن سازی تردد رانندگان و مسافرین می توان از میزان تراکم سنگین پدیده مه در مسیر جاده گردنه گدوک کاسته شود.

شایسته می باشد تا استانداری مازندران با فرستادن یک هیئت فنی و کارشناسی به گردنه گدوک و پرسش از رانندگان سواری های خطی و رانندگان خودروهای سنگین که هر روز در این مسیر رفت و آمد می کنند، چگونگی ایمن سازی بیشتر و استانداردسازی بهتر این مسیر کوهستانی با وجود پدیده مه بسیار سنگین و متراکم را با روش های علمی مورد بررسی قرار دهد و در خصوص نصب لامپ های مه ‌شکن بیشتر در کنار جاده گردنه گدوک مساعدت لازم را داشته باشند.

البته ذکر این نکته شاید جالب باشد که دانشمندان با استفاده از فناوری های هوشمند و استفاده از شرایط طبیعی و با هزینه کم و بدون نیاز به مصرف انرژی بالا و با روش های علمی در نقاط مختلف دنیا به تهیه و جمع آوری آب از پدیده مه و جذب قطرات آب موجود در مه و هوا می پردازند که منبعی قابل اتکا برای آب شرب، کشاورزی و حتی مصارف صنعتی و کمک به آبخیزداری در طبیعت را فراهم می کند و گردنه گدوک این ظرفیت علمی را برای تهیه و جمع آب از پدیده مه در صورت ضرورت و در جهت مدیریت منابع آب را دارد.

مطالب مرتبط:
آخرین اخبار